De keuze voor hardware devices, zoals smartphones, tablets en laptops zijn voor (potentiële) medewerkers van grote invloed. Hetzelfde geldt voor alle denkbare accessoires. Medewerkers willen altijd en overal de beschikking hebben over alle devices die ze nodig hebben. En als organisatie wil je ze daarin maximaal faciliteren, want in alle primaire, secundaire en ondersteunende bedrijfsprocessen zijn deze zogenaamde endpoints immers een cruciaal onderdeel. Maar de uitgifte van endpoints en alle zorgen rondom het gebruik, behoren vrijwel nooit tot de corebusiness van je bedrijf. Vaak ligt het op het bordje van de HR-afdeling of ICT-afdeling, maar die hebben eigenlijk wel wat beters te doen. 

Volledig ontzorgd op het gebied van endpoints

Om je HR- en/of ICT-afdeling te ontlasten, kun je gebruikmaken van Endpoint Services. Dit is een veelomvattende dienst die je volledig ontzorgt op het gebied van de uitgifte, reparatie, inname en vervanging van endpoints. Het gaat daarbij veelal om een gestandaardiseerde dienst op basis van best practices en workflows, die aan de hand van de specifieke klantsituatie gefinetuned kan worden. Doorgaans bestaat 80% van de Endpoint Services uit gestandaardiseerde dienstverlening en is 20% gebaseerd op maatwerk.

Het stuk maatwerk zit ‘m bijvoorbeeld in het inrichten van een gebruiksvriendelijke portal voor medewerkers en in het beschrijven van persona’s. Denk hierbij aan functies of functiegroepen met daarbij een beschrijving van de endpoints die benodigd zijn voor het optimaal uitoefenen van die functie. Dat kan zelfs zover gaan dat de devices per functie(groep) al volledig gepreconfigureerd worden geleverd aan de betreffende medewerker. Tot en met het activeren van specifieke applicaties of het aanbrengen van screenprotectors!

Altijd snel de juiste devices beschikbaar

Voor de meeste HR- en/of ICT-afdelingen is het aanschaffen, uitgeven, beheren en administreren van endpoints geen dagelijkse bezigheid. Daarmee gebeurt het doorgaans ook niet goed (genoeg). Dat kan vergaande organisatorische en zeker ook financiële consequenties hebben. Door de volledige Endpoint Services over te laten aan een gespecialiseerde partij, ben je ervan verzekerd dat je medewerkers altijd snel over de juiste devices kunnen beschikken. En met ‘snel’ gaat het in de meeste gevallen zelfs al om ‘de volgende dag in huis’, zoals je gewend bent van de grote online winkels. Nog een belangrijk voordeel is dat eindgebruikers direct online en up & running zijn. De downtime wordt tot een minimum beperkt en dat komt de productiviteit van je organisatie ten goede. Ook de security is goed geregeld als je kiest voor het uitbesteden van je Endpoint Services.

Meer tijd voor belangrijkere zaken

Vaak wordt nog gedacht dat het uitbesteden van Endpoint Services een kostbare zaak is. Het tegendeel is waar; in de meeste gevallen kan het juist tot flinke kostenbesparingen leiden. Niet alleen weet je zeker dat alles goed geregeld is voor je medewerkers, tegelijk kun je rekenen op een waterdichte administratie en een vloeiende logistieke dienstverlening. Ook als een medewerker support nodig heeft of te maken krijgt met een device dat defect is of niet optimaal werkt, is er een efficiënte workflow ingericht om snel tot vervanging of reparatie te komen. Als je HR- en/of ICT-afdeling zich niet meer bezig hoeft te houden met al deze zaken en randzaken, levert dat enorm veel tijd op, die zij veel beter kunnen besteden aan strategisch belangrijkere projecten. Een klassieke win-winsituatie dus: tevreden eindgebruikers én tevreden HR- en ICT-medewerkers!

Naast je huidige ICT-leverancier

Een ander misverstand dat bij organisaties en hun HR- en ICT-afdelingen vaak heerst, is dat Endpoint Services een vast onderdeel moeten zijn van de dienstverlening die ze al afnemen bij hun bestaande ICT-leverancier. Maar ook hier geldt dat niets minder waar is: door een strikte scheiding in rollen en verantwoordelijkheden aan te brengen, kan dit prima naast elkaar bestaan. Microsoft heeft hier zelfs al pre-gedefinieerde rollen voor ingericht binnen Office 365. Als je nieuwe partner de rol invult van helpdeskmedewerker, is de demarcatie dan ook perfect geregeld!

Detron helpt je!

Als je kiest voor Endpoint Services van Detron krijg je de beschikking over een breed portfolio diensten, gericht op de continuïteit van je bedrijfsvoering, het besparen van kosten, het ontlasten van je HR- en /of ICT-afdeling en het vergroten van de medewerkerstevredenheid. Je kunt rekenen op vloeiende processen en efficiënte workflows rondom de uitgifte, vervanging, reparatie en inname van devices en accessoires, waarbij alles erop is gericht om je eigen bedrijfsprocessen zo min mogelijk te verstoren.

Endpoint Services zijn als separate dienst af te nemen, maar wie optimaal wil profiteren van de voordelen van Endpoint Services kan er ook voor kiezen om ze te integreren in de Detron Digital Workspace. Wil je daarover meer weten, neem dan vrijblijvend contact met ons op of neem een kijkje op onze website