In oktober 2018 kondigde Microsoft aan dat zij de Skype for Business Online-functionaliteit gaat integreren in Microsoft Teams. Hiermee krijg je een completere online werkplek-oplossing voor samenwerken en online communiceren.

Maar, deze integratie brengt ook enkele vragen met zich mee zoals: ‘Hoe ziet de toekomst van Skype for Business Online eruit?’ of ‘Kan ik mijn huidige SIP Trunk blijven gebruiken?’. We zetten de meest gestelde vragen over deze integratie graag voor je op een rij, zodat je weet waar je organisatie aan toe is.

1. Hoe ziet de toekomst van Skype for Business Online eruit?

Microsoft gaat de Skype for Business Online-functionaliteit integreren in Microsoft Teams. Hiermee krijg je een completere online werkplek-oplossing voor samenwerken en online communiceren. Microsoft heeft recent Skype for Business Server 2019 uitgebracht. Dit kan ingezet worden voor gebruikers die (nog) niet overgezet kunnen worden naar Teams. Sinds oktober 2018 biedt Detron ook volledige ondersteuning op Skype for Business Server 2019.

2. Krijgt Skype for Business Online nieuwe functionaliteiten in Office 365?

Microsoft integreert geleidelijk de belangrijkste functionaliteiten van Skype for Business Online naar Teams en combineert dit met nieuwe ontwikkelingen op het gebied van voice, video en vergaderen. Je kunt Skype for Business Online-gebruikers migreren naar Microsoft Teams, zodra het aan je wensen voldoet. Ook kun je ervoor kiezen om Skype for Business Online-gebruikers te migreren naar Skype for Business Server 2019.

3. Wat betekent Teams voor licenties binnen Office 365; hoe moet je betalen voor Intelligent Communications services?

Teams is beschikbaar in Office 365-suites. Functies die nu premium workloads (o.a. Audioconferencing) in Skype for Business Online zijn, blijven premium workloads in Teams. Bestaande licentie-investeringen lopen door in Teams. Als je bijvoorbeeld Audio Conferencing hebt aangeschaft als standalone of als onderdeel van E5 met Skype for Business, dan zal Audio Conferencing zoals het nu bestaat, ook weer beschikbaar zijn in Teams.

4. Wat kun je doen om je bedrijf voor te bereiden op een migratie naar Microsoft Teams?

Een succesvolle upgrade komt met validatie van de technische en gebruikersacceptatiegereedheid. Zelfs als Microsoft Teams nog niet volledig klaar is voor een upgrade, dan kan je bedrijf wel alvast beginnen met plannen. Bovendien kan de waarde van Teams direct worden ingezet door Teams in te schakelen naast Skype for Business. Zo kan de omzetting van Skype for Business naar Teams direct beginnen.

5. Moet ik alle gebruikers tegelijk upgraden naar Microsoft Teams of kan ik dit in kleinere groepen uitvoeren?

Je bent flexibel om gebruikers te upgraden, ongeacht of het nu gaat om individuele gebruikers, groepen of het hele bedrijf. Je kunt kiezen uit verschillende opties en upgradefuncties die het beste passen bij de organisatie.

6. Is Audio Conferencing in Microsoft Teams anders dan in Skype for Business Online?

Er zullen door de beschikbaarheid in Teams geen wijzigingen plaatsvinden in de dekking voor Audio Conferencing. De huidige dekking van meer dan 90 landen en 400 steden blijft voor beide producten beschikbaar.

7. Worden mijn huidige Skype for Business IP Phones ondersteund binnen Microsoft Teams?

De ondersteuning van Skype for Business IP Phones in combinatie met Microsoft Teams verschilt per merk en type toestel. Neem contact op met Detron om samen vast te stellen welke toestellen er nu gebruikt worden en of de leverancier een migratiepad kent naar Microsoft Teams.

8. Kan ik de SIP Trunk die ik nu gebruik met Skype for Business ook gebruiken met Microsoft Teams?

Microsoft heeft de manier waarop klanten hun eigen SIP Trunk kunnen gebruiken vereenvoudigd voor Microsoft Teams. Voor wat betreft telefonie is het zeker mogelijk om je bestaande SIP Trunk en Session Border Controller te koppelen aan Microsoft Teams middels Direct Routing. Neem contact op met Detron, zodat we samen kunnen vaststellen of je Session Border Controller geschikt is voor Direct Routing.

9. Wat zijn de plannen voor de ondersteuning bij video-interoperabiliteit voor vergaderingen in Teams?

Vergaderapparatuur is essentieel in onze en Microsofts visie op de moderne werkplek. Diensten voor video-interoperabiliteit via de Cloud zijn in ontwikkeling. Polycoms Real Connect voor Office 365 is al beschikbaar voor Microsoft Teams.

10. Met wie kan ik contact opnemen voor meer informatie omtrent het migratieproces naar Microsoft Teams?

Voor al je vragen over het migratieproces kun je contact opnemen met Detron.