8 WhatsApp Security Tips

WhatsApp staat niet bekend om haar veiligheid… Wilt u toch chatten met uw collega’s, relaties en vrienden dan blijft de vraag: welke messenger app respecteert uw privacy wel?

TigerText, MyEnigma, Gryphn, TextSecure en Gibberbot zijn apps die een veilig alternatief bieden voor WhatsApp, waar niemand over uw schouder meekijkt tijdens het chatten.

WhatsApp beveiligen? Top 8 veiligheidstips!

Maar als u overstapt, moet u uw collega’s, relaties en vrienden óók overtuigen dat zij de overstap maken. Zonder contacten is een chat-app namelijk als een auto zonder benzine: waardeloos. Reden voor Detron om de top 8 veiligheidstips voor u op een rij te zetten om met WhatsApp zo veilig en privé mogelijk te chatten.

Vergrendel WhatsApp

Eén van de beste beveiligingstips voor WhatsApp is om de app te vergrendelen met een wachtwoord of pincode. WhatsApp zelf biedt deze functie niet, maar er zijn apps van andere partijen die dit wel doen. Het lijkt misschien een gedoe, maar mocht u uw telefoon verliezen, dan zorgt u er zo voor dat niemand toegang heeft tot uw gesprekken. Messenger and Chat Lock, Lock for WhatsApp en Secure Chat zijn drie apps die u hiervoor kunt gebruiken.

Blokkeer het verschijnen van WhatsApp foto’s in uw foto-overzicht

Het is niet ondenkbaar dat uw WhatsApp gesprekken soms erg persoonlijk zijn. Als u afbeeldingen deelt met uw partner dan wilt u natuurlijk niet dat deze afbeeldingen verschijnen in uw algemene foto-overzicht. Op de iPhone is dit makkelijk opgelost: ga naar het instellingenmenu van uw telefoon, dan naar ‘Privacy’, ‘Foto’s’, en vink WhatsApp uit in de lijst van apps waarvan de foto’s opgenomen mogen worden in uw foto-overzicht.

Voor Android gebruikers ligt het iets ingewikkelder. U kunt een file explorer app zoals ES File Explorer gebruiken om de WhatsApp mappen met ‘Afbeeldingen’ en ‘Video’s’ te lokaliseren. Creëer vervolgens in beide mappen een bestand met de naam ‘.nomedia’. Hierna zal de fotogalerij van Android de map niet meer scannen. Als u de WhatsApp afbeeldingen hebt uitgesloten van uw foto-overzicht en vervolgens ook nog de app vergrendelt, dan creëert u een extra beveiliging voor wanneer uw toestel wordt gestolen of gehackt.

Verberg de ‘leesbewijzen’ tijdsaanduiding

Wilt u dat andere mensen weten wanneer u online of offline bent? Het lijkt misschien geen cruciale informatie, maar als mensen die kwaad willen al bepaalde dingen over u weten, dan kan ook deze informatie voor hen van toepassing zijn – of u wel of niet wakker bent; of u thuis bent of op reis; of u net uit de bioscoop komt of uit een vliegtuig stapt. Of misschien wilt u niet dat uw contactpersonen weten dat u uw Whatsapp checkt terwijl u aan het werk bent.

WhatsApp laat achter elk bericht de tijd zien waarop het bericht verstuurd is en vinkjes die de status weergeven:
Één grijs vinkje = uw bericht is verstuurd
Twee grijze vinkjes = uw bericht is ontvangen
Twee blauwe vinkjes = de ontvanger van het bericht heeft uw bericht gezien

Wanneer de afzender op een verzonden bericht klikt kan deze ook de exacte tijden bekijken wanneer het bericht is afgeleverd en bekeken. U kunt deze ‘leesbewijzen’ uitschakelen. Open uw WhatsApp applicatie en klik op ‘Instellingen’ in het menu van WhatsApp (bij Android) of het icoon rechtsonder in het beginscherm (IOS/ Iphone). Klik vervolgens op ‘Account’. Klik op het onderdeel ‘Privacy’ waar u onderaanhet vinkje ‘Leesbewijzen’ verwijdert of uitschakelt.

Beperk de toegang tot uw profielfoto

Hebt u uw WhatsApp profielfoto ook elders gebruikt, zoals op LinkedIn, Facebook of Twitter? Misschien staat de foto ook op een andere (bedrijfs)website? Als dat inderdaad zo is, en uw profielfoto staat op openbaar, dan kan iedereen met wie u ooit hebt gesproken (zelfs als u hebt geantwoord op een ongewilde boodschap) uw foto downloaden van uw WhatsApp profiel en met een Google Image search heel snel van alles over u te weten komen. Stel uw profielfoto in op ‘alleen contactpersonen’ in het Privacy menu om dit te voorkomen.

Pas op voor scams/afzetpraktijken

WhatsApp zal nooit met u contact opnemen via de app zelf. Bovendien verstuurt WhatsApp geen e-mails over uw gesprekken, voice-berichten, betalingen, aanpassingen, foto’s of video’s tenzij u hen eerst mailt met een hulpvraag. Elke partij die u zogenaamd namens WhatsApp een gratis lidmaatschap aanbiedt of vraagt om links te openen om uw account te beveiligen is absoluut onbetrouwbaar.

Deactiveer uw WhatsApp zodra u uw telefoon verliest

WhatsApp biedt simpele en effectieve beveiligingstips om de controle te houden over uw account wanneer uw telefoon kwijtraakt of gestolen wordt. Naast het vergrendelen van uw SIM-kaart via uw aanbieder raadt WhatsApp aan om direct WhatsApp te activeren met hetzelfde telefoonnummer op een andere telefoon met een nieuwe SIM-kaart. De app kan slechts op één nummer en één telefoon tegelijk worden gebruikt, dus door de app te activeren op uw nieuwe toestel, blokkeert u automatisch het gebruik op uw oude telefoon. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan kan WhatsApp uw account deactiveren.

Pas op waar u over praat

Gebruik uw gezonde verstand zoals u dat doet bij alle vormen van digitale communicatie. Verstuur geen persoonlijke informatie als dit niet absoluut noodzakelijk is (adressen, telefoonnummers, e-mailadressen) en verstuur nooit uw bank- of creditcardgegevens of gegevens van uw paspoort of andere vormen van identificatie.

Vergeet niet uit te loggen bij WhatsApp

Web WhatsApp heeft flink van zich laten horen over de lancering van WhatsApp Web. Deze service maakt het leven makkelijker als u achter uw pc aan het werk bent. Veel gebruikers weten echter niet dat ze (idealiter) uit moeten loggen bij WhatsApp Web op hun Google Chrome browser op hun mobiel of computer. U wilt toch niet dat collega’s uw gesprekken op uw scherm kunnen lezen tijdens uw koffiepauze?