Een hype kun je het niet meer noemen; cloud heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een bewezen concept. Echter, zijn wij bij Detron van mening dat onze klanten gebaat zijn bij een advies dat naadloos aansluit bij hun situatie. En geloof het of niet, cloud is niet per definitie de juiste oplossing. Of laat ik het zo zeggen, de waarheid ligt meestal ergens in het midden.

De meeste mensen beschouwen cloud al bijna als ‘commodity’. Tegelijkertijd is er een trend aan het ontstaan, waarvoor we waakzaam moeten zijn; het idee dat cloud-computing dé oplossing is voor bijna alles wat we te bieden hebben op het gebied van (kantoor)automatisering. De voordelen zijn immers legio.

Je hebt overal en altijd toegang tot je bestanden. De gebruikerservaring is beter. De kosten zijn voorspelbaar en/of lager. Je hoeft je geen zorgen meer te maken over security en onderhoud. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen, die onlosmakelijk aan cloud-computing worden gekoppeld. De gedachte is dan ook vaak dat al deze voordelen kunnen worden gerealiseerd door de bestaande on-premises workload op te pakken en te verplaatsen naar ‘de cloud’. De praktijk wijst echter uit dat niets minder waar is!

Zo is het belangrijk om eerst vast te stellen dat er niet zoiets is als ‘de cloud’. Het is geen ding of entiteit, maar verschijnt in vele vormen. Je moet een duidelijk onderscheid maken tussen de verschillende vormen en bijbehorende (on)mogelijkheden. Alleen zo ontdek je de daadwerkelijke toegevoegde waarde die een specifieke cloud-dienst kan leveren voor je organisatie. Met andere woorden: ‘de cloud’ dient eerst te worden gedefinieerd, voordat je uitspraken kunt doen over wat er wel en/of niet mogelijk is.

Om met zekerheid uit te vinden of cloud-oplossingen uiteindelijk van toegevoegde waarde zijn voor je organisatie, is het samen opstellen van een ICT roadmap een goede eerste stap. Deze levert je de nodige inzichten om te bepalen hoe je zowel op korte als lange termijn je ICT optimaal inricht. Uiteraard beperkt een ICT roadmap zich niet tot cloud-diensten. De volledige keten passeert de revue. Als cloud-oplossingen interessant zijn, helpt onze Cloud Readiness Scan je om te bepalen wat er allemaal nog moet gebeuren voor je daadwerkelijk overstapt.

Waar er voor de één direct concrete stappen te nemen zijn, kan het voor de ander nog iets te vroeg zijn. Dit verschilt per organisatie en is van diverse factoren afhankelijk. In veel gevallen is en blijft een 100% cloud-oplossing een utopie. Maar een hybride aanpak is in de meeste gevallen al direct in te passen en biedt daarbij het beste van beide werelden.

Ook wanneer je organisatie nog niet helemaal klaar is voor ‘de cloud’ is het toch verstandig om na te denken over een korte tot middellange termijnplanning. Simpelweg blijven investeren in je huidige infrastructuur is niet de beste aanpak en maakt een eventuele overstap zeker niet eenvoudiger. Door hier op een slimme manier mee om te gaan kan je desinvesteringen voorkomen en sorteer je alvast voor op een soepele overstap op een later – wel geschikt – moment.