Omdat we ons nog steeds bevinden in een tijd van thuiswerken, legden we je in een vorige blog uit hoe je gebruik kunt gaan maken van Teams. Maar hoe nu verder? We geven je tips om makkelijker samen te werken in Teams.

Bekijk voor een introductie Microsoft Teams ons vorige blog. In deze blog geven we je uitleg en tips over het makkelijker samenwerken binnen Teams.

Teams en kanalen

Binnen Microsoft Teams maak je verschillende teams aan om samen te werken met een groep collega’s met een gezamenlijk doel. Dat kan bijvoorbeeld de lancering zijn van een nieuw product, een bestaande afdeling binnen de organisatie of misschien de gehele organisatie. Ook is het mogelijk een team aan te maken om samen te werken met een partner of een klant.

Elk team bestaat weer uit kanalen. Elk kanaal is gewijd aan een onderwerp, een afdeling of een deel van het project binnen het team. Binnen de kanalen wordt het werk daadwerkelijk uitgevoerd en overlegt via de chat. Alles wat in een kanaal gebeurt, is zichtbaar voor elk teamlid, maar je kunt je voorstellen dat je meldingen van het ene kanaal interessanter vindt dan van het andere kanaal.

Als voorbeeld nemen we een productlancering.

In dit team zijn een aantal kanalen aangemaakt, waar slechts een deel van het gehele team interesse in zal hebben. Zo zullen de mensen die zich over het financiële stuk van dit product buigen waarschijnlijk geen interesse hebben in hoe de product huisstijl eruit ziet. Het is daarom goed om te weten dat gesprekken over financiën binnen het kanaal Financiën plaatsvinden. Gesprekken over marketing vinden binnen het kanaal Marketing plaats en zo verder.

Communiceren is makkelijk en leuk

Met Teams kun je communiceren op de manier die bij je past en wanneer je het nodig hebt. Start een gesprek met je teamleden, gebruik net als in Whatsapp emoticons om je berichten een stemming mee te geven of gebruik gif’jes of stickers om je antwoorden grappiger of persoonlijker te maken.

Heb je binnen een Team of een kanaal iemand specifiek nodig? Gebruik dan het @-symbool. Deze zorgt ervoor dat je bericht opvalt bij degene(n) die je nodig hebt. Iedereen voor wie je een @-vermelding gebruikt, krijgt namelijk een bericht waarmee de aandacht wordt gevraagd.

Wil je liever één op één communiceren? Dat kan natuurlijk ook! Dat doe je vanuit de ‘chat’ mogelijkheid binnen Teams. Maak een nieuw gesprek aan met iemand door de naam van die persoon in de zoekbalk midden bovenin te typen en de juiste persoon aan te klikken.

Wil je in een oogopslag zien welke communicatie allemaal betrekking heeft op jou? Klik dan de ‘Activiteit’ button in het linkermenu.

Meer willen weten?

Ondertussen weet je alles over de inrichting van de Teams kanalen. In ons volgende blog vertellen wij graag meer over alle mogelijkheden van Teams vergaderingen.

Microsoft geeft veel online uitleg over het werken met Microsoft Teams. Uiteraard staan onze consultants ook voor je klaar om je te helpen zo goed mogelijk te blijven samenwerken. Neem voor vragen contact op met adoptieteam@detron.nl.