De 2020 resultaten IT Experience onderzoek van onafhankelijk onderzoeksbureau Giarte zijn bekend. De studie, dit jaar omgedoopt van Outsourcing Performance naar IT Experience, gaat over samenwerkingsrelaties tussen IT-dienstverleners en uitbesteders.

Om tot een goede samenwerkingsrelatie met de uitbesteder te komen, dient een IT-serviceprovider te beschikken over de juiste competenties en kenmerken van klantgerichtheid. Detron scoort met een score van 83 op de competentie bekwaamheid boven het gemiddelde (79) van de peergroup ‘largesize aanbieders’. Daarnaast behaalt Detron op het onderdeel klantgerichtheid een score van 73, en komt daarmee precies uit op het gemiddelde van de peergroup ‘largesize aanbieders’. De hoogste score van Detron binnen klantgerichtheid betreft aanpassingsvermogen (78). De totale fanscore van Detron is dit jaar 58. Deze score zit onder het gemiddelde maar kent een flinke stijging ten opzichte van vorig jaar, toen de score 17 betrof.

Binnen de domeinen End User Management en Managed Security laat Detron een sterke stijgende lijn zien. Voor End User Management kreeg Detron het gemiddelde tevredenheidsscore van een 7.7 (+ 0.9 t.o.v. 2019) en voor Managed Security een 7.5 (+1.3 t.o.v. 2019). Ook op het domein Application Management laat Detron een zichtbare verbetering zien met een gemiddelde tevredenheidsscore van een 6,8 (+ 0.4 t.o.v. 2019)

CEO van Detron Tom Tank:“Nadat we vorig jaar ons succes van 2018 wisten te continueren, was het doel om dit jaar de klanttevredenheid opnieuw te laten stijgen. Dat is goed gelukt. Bij een goede samenwerkingsrelatie staat klantgerichtheid en wederzijds vertrouwen centraal. De waardering van onze klanten bevestigt dat we werken vanuit een betrouwbare en prettige samenwerking. Zonder hun inzet, hadden we deze mooie scores niet behaald. Daarnaast biedt de uitslag vertrouwen voor zowel huidige als toekomstige samenwerkingstrajecten”.

Jaarlijks onderzoekt Giarte de kwaliteit van de samenwerkingsrelatie tussen IT-uitbesteders en hun IT-dienstverleners doormiddel van de onafhankelijke benchmarkstudie. De naamsverandering van de benchmarkstudie (Outsourcing Performance naar IT Experience) is een gevolg van de verdere verbreding van de benchmark naar nieuwe vormen van samenwerking en dekt beter de lading van moderne uitbestedingsrelaties – die steeds vaker andere vormen aannemen dan traditionele outsourcingrelaties. Elk jaar bevraagt Giarte klantorganisaties naar hun ervaring met serviceproviders. Sourcing executives geven hun mening via een online survey. Aanvullende interviews stellen Giarte in staat om het verhaal achter de cijfers te verkrijgen en bieden uitbesteders de mogelijkheid om vragen te stellen. Het doel van het onderzoek is niet om serviceproviders ‘af te rekenen’ op hun performance, maar om de transparantie in de markt te vergroten. Die transparantie is nodig om de relatie bespreekbaar te maken en mogelijke verbeteringen in gang te zetten.