Interview Ronald Knoop & Bas van Kaam in Elsevier

In de special “Digital Transformation” van weekblad Elsevier vertellen CCO Ronald Knoop en technology officer Bas van Kaam over de gevolgen van de consumerization of IT.

Nog even vanuit huis een werkmail beantwoorden op je smartphone, een presentatie terugkijken op je tablet of overleggen met collega’s in een appgroep wie kent het niet? Mensen gebruiken technologie veelvuldig in hun dagelijks leven. Waar in het verleden de ICT-manager leidend was bij bedrijven, zijn het tegenwoordig de gebruikers die bepalen. “Mensen zijn altijd en overal mobiel en online. Dat willen ze ook terugzien in hun werkomgeving. Dit wordt ook wel consumerization of IT genoemd”, zeggen Ronald Knoop (chief commercial officer) en Bas van Kaam (technology officer) van Detron.

Hoe kunnen bedrijven inspelen op deze veranderende behoefte?

Van Kaam: “Het is belangrijk dat je als bedrijf de gebruikers centraal stelt en inspeelt op de manier waarop zij omgaan met informatie. Gebruikers worden namelijk meer en meer leidend bij het kiezen van middelen die je voor je medewerkers beschikbaar stelt. Hierbij spelen mobiliteitsvraagstukken een centrale rol. Gebruikers willen meerdere apparaten tegelijkertijd tot hun beschikking hebben en willen ook het liefst hun eigen tablets en smartphones inzetten. Als organisatie moet je nadenken hoe je hiermee omgaat. Kies je ervoor om gebruikers een budget aan te bieden waarvoor ze zelf een apparaat aan kunnen schaffen? Sta je toe dat medewerkers eigen apparaten gebruiken? Het hierbij gevoerde beleid heeft gevolgen voor de manier waarop je omgaat met zaken als veiligheid.”

Knoop: “Wat ons opvalt, is dat het gebruik van ICT aan de voorkant van een bedrijf eenvoudiger wordt. Voor gebruikers wordt het steeds makkelijker om ICT te gebruiken; waaronder bellen, mailen en overal bereikbaar zijn. Aan de achterkant wordt het voor het bedrijf zelf echter steeds complexer om dit allemaal te regelen, door beslissingen over bijvoorbeeld dataopslag en veiligheid.”

Welke rol speelt de cloud hierbij?

Van Kaam: “De cloud is een veelomvattend en veelgehoord begrip. In het kort komt het erop neer dat applicaties, bestanden, telefonie of zelfs complete werkplekken flexibel en schaalbaar worden afgenomen via een online verbinding. De cloud is voor veel bedrijven interessant vanwege de flexibiliteit bij het afnemen van bepaalde diensten, want je betaalt alleen voor diensten die je daadwerkelijk gebruikt. Alleen is de cloud niet de heilige graal, want one size does not fit all. Afhankelijk van de situatie kan je ICT-omgeving ook prima – in sommige gevallen zelfs beter – in je eigen datacenter staan. Of een combinatie van beiden: de hybride cloud. De hybride cloud zal naar onze verwachting een grote rol gaan spelen in de komende vijf tot tien jaar.”

Welke gevolgen brengen de veranderingen op ICT-gebied met zich mee?

Van Kaam: “De verwachting is dat tegen 2020 mensen gebruik maken van vijf tot zes verschillende apparaten, waaronder smartphones, tablets en laptops. Het moment bepaalt welk apparaat je voorkeur heeft. Wanneer je als bedrijf toestaat dat medewerkers al die verschillende apparaten gebruiken, ben je verantwoordelijk voor het beveiligen van al die systemen. Het is een uitdaging om dat goed te regelen. Niet iedere medewerker maakt gebruik van hetzelfde type laptop of telefoon. Je wilt al deze verschillende apparaten continu monitoren, want er kan bedrijfsgevoelige informatie op staan. Hoe kun je die scheiden van persoonsgevoelige informatie en hoe kun je voorkomen dat die informatie gedeeld kan worden op bijvoorbeeld sociale media? Met dat soort vragen krijg je als organisatie te maken. Vaak is security een reactief beleid, maar je kunt veel beter proactief met veiligheid aan de slag gaan. Veel bedrijven steken nog te weinig energie in security awareness-trainingen. Het is heel belangrijk om preventief dat soort trainingen aan te bieden, want de mens is vaak de zwakste schakel als het gaat om beveiliging.”

Knoop: “De wetgeving rondom het gebruik van data en privacygevoelige informatie neemt toe. Daar zullen bedrijven en gebruikers rekening mee moeten houden. Er zijn dus duidelijke regels en instructies nodig voor medewerkers en natuurlijk een goede beveiliging voor al deze apparaten. Zo wil je bij diefstal vanaf een afstand het systeem kunnen blokkeren. En zorg je ervoor dat je netwerk goed beveiligd is met bijvoorbeeld firewalls en dat de laatste versie van de besturingssoftware geïnstalleerd is. Daarnaast is het essentieel om je medewerkers te informeren over hun eigen verantwoordelijkheid in de cyber security.”

Welke oplossingen bieden jullie om cyber security te waarborgen?

Van Kaam: “Om bij te dragen aan een proactief veiligheidsbeleid hebben wij In Control ontwikkeld. Deze dienst helpt eenvoudig en doeltreffend bij het up-to-date houden van besturingssystemen en de daarop geïnstalleerde software. In Control regelt het beheer, het monitoren en het geautomatiseerd updaten van alles wat verbonden is met een netwerk volkomen zelfstandig. Het kan niet alleen mobiele apparaten monitoren, maar alles met een IP-adres binnen een netwerk, dus ook serversystemen, kassa’s of zelfs pinautomaten. Het systeem kan een duidelijke scheiding maken tussen zakelijke en privédata. Wij helpen niet alleen bij het realiseren van een proactief veiligheidsbeleid, maar adviseren ook over hoe te handelen bij veiligheidslekken, bieden security awareness-trainingen en verschillende security audits en scans. Een bijzonder voorbeeld is de social engineering assessment. Daarbij wordt in overleg met het management van een bedrijf een cyber attack gesimuleerd zonder dat de gebruikers ervan weten, zodat duidelijk wordt hoe het bedrijf ermee omgaat en waar de zwakke plekken zitten.”

Waarom zouden ondernemers voor jullie kiezen?

Knoop: “Een voordeel is dat wij zowel op het gebied van IT als van telecom inhoudelijke kennis hebben – een unieke combinatie. Dit zijn twee werelden die met elkaar geïntegreerd zijn en wij kunnen daarin op alle mogelijke manieren helpen. We kijken samen met klanten naar de toekomst, maken een ICT-roadmap om te kijken waar ze naartoe willen en zetten dat om in een stappenplan om hun wensen op het gebied van IT en telecom nu en in de toekomst te realiseren. Wij zijn bovendien een belangrijke speler in de veiligheidsketen van Nederland. De Rijksoverheid, politie, defensie en justitie brengen hun ICT bij ons onder en geven ze zo in veilige handen.”

Download hier het volledige artikel.

“De verwachting is dat tegen 2020 mensen gebruik maken van vijf tot zes verschillende apparaten, waaronder smartphones, tablets en laptops”