Newsroom

ISDN stopt. Wat nu?

Maakt je bedrijf gebruik van vaste telefonie? Dan moet je weten dat KPN per 1 september 2019 stopt met ISDN. Integrated Services Digital Network (ISDN) was de opvolger van analoge telefonie, maar de ISDN1- en ISDN2-aansluitingen zijn vanaf september niet meer beschikbaar. Wat nu?

Meer weten? Neem contact op met Mohamed

Mohamed Taybi, Accountmanager
T: 06-18751059
LinkedIn

Dit kan grote impact hebben op de bereikbaarheid van je organisatie en/of de werking van processen en noodsystemen. In ons eerste blog vertellen je we hoe het zit.

Waarom stopt ISDN?

Het aantal gebruikers van deze traditionele telefoniediensten neemt al jaren af door de opkomst van Voice over IP (VoIP). Een bekend voorbeeld van een VoIP-dienst is Skype, waarmee je via internet (video)belt. Het traditionele telefonienetwerk bereikt daarmee het einde van zijn levensduur. KPN vervangt daarom de oude telefoniecentrales door IP-technologie. In de toekomst zal KPN alleen nog vanuit deze moderne centrale telefoniedienstverlening verzorgen.

Wat verandert er?

Vanaf 1 september zijn de enkelvoudige ISDN1- en de enkel- en meervoudige ISDN2-lijnen niet langer beschikbaar. ISDN-lijnen met een hogere capaciteit (ISDN15/20/30) kun je in ieder geval nog tot 2021 blijven gebruiken. Uiteindelijk stopt ISDN definitief. Bel je nog met deze traditionele telefoonlijn? Dan is het slim om nu te kijken naar een alternatief voor de toekomst.

Wat zijn de gevolgen?

Behalve je telefonie beïnvloedt het uitfaseren van ISDN mogelijk ook je pin- en alarmsystemen. Hierdoor loop je de kans dat je telefonische bereikbaarheid, betalingsverkeer en bedrijfsbeveiliging gevaar lopen. Twijfel je of je een ISDN-aansluiting hebt? Wij helpen je graag.

Wat is het alternatief?

Heb je één of meerdere ISDN-centrales en/of bedrijfsapplicaties die gebruik maken van ISDN? Geen punt, er is namelijk een goed alternatief. Met ISDN over IP kun je je huidige centrale(s) behouden. Om de bereikbaarheid voor bedrijfscentrales te kunnen garanderen, zijn er meerdere mogelijkheden:

  1. Van je huidige ISDN-telefooncentrale naar SIP
    Klanten met een ISDN1- en 2-verbinding kunnen overgaan op een IP-verbinding van de provider op basis van het Session Initation Protocol (SIP). Telefonie wordt hierbij verbonden via het datanetwerk in plaats van via losse verbindingen. Om de migratie van je huidige ISDN-telefooncentrale naar SIP te maken, is het belangrijk om te weten of je centrale hiervoor geschikt is.

  2. Het toevoegen van een SIP naar een ISDN-converter
    Via een converter kan er een nieuwe SIP Trunk gekoppeld worden aan de ‘oude’ ISDN-telefooncentrale. Daarnaast biedt deze optie de mogelijkheid voor een migratie naar een moderne communicatieoplossing, gebaseerd op bijvoorbeeld cloud-telefonie.

  3. Directe vervanging naar de cloud
    De laatste optie is om direct je huidige centrale te vervangen door een nieuwe omgeving, gebaseerd op cloud-telefonie of een vervanging van de huidige centrale op locatie.

 

Hoe dan ook: tijd voor actie!

Je kunt natuurlijk wachten tot de service daadwerkelijk stopt. Niet slim volgens ons, want wat doe je bij een storing en je klanten en prospects kunnen je niet meer bereiken? Dat gaat ten koste van je eigen service en rendement. Wil je als organisatie een stabiele verbinding behouden en je bereikbaarheid optimaliseren? Dan is het goed om nú werk te maken van de vernieuwing van je huidige ISDN-lijnen en telefooncentrale.

Meer weten over ISND over IP? In onze volgende blog vertellen we je de voordelen van IP Telefonie.