Kennis is macht, ook – of zelfs juist – als het om ICT gaat

Detron is een echt kennishuis, waar we onze professionals als meest waardevolle bezit beschouwen. We zijn trots op ze, koesteren ze en besteden elk jaar veel tijd, aandacht en energie aan ze. Gelukkig zijn deze collega’s van nature leergierig en delen ze maar wat graag hun kennis en kunde met anderen, zowel binnen als buiten Detron. Dat zorgt voor een continue stroom van kennisdeling en ontwikkeling. Als klant pluk je daar ook de vruchten van.

Meer weten? Praat verder met Bas

Bas van Kaam, Technology Officer

De ‘Community’

Wat we met ‘talent in de tent’ bedoelen, is je vast wel duidelijk (en dat hebben we genoeg). Maar die ‘Community’ is wat lastiger uit te leggen. Ik waag een poging, want deze zogenaamde ‘Community’ is veel waardevoller dan vaak wordt gedacht. Vrij vertaald is het een gemeenschap van, in dit geval ICT-professionals, die vrijwillig en belangeloos hun kennis en kunde delen met de buitenwereld. Deze ICT-professionals vind je vaak op populaire online forums, waar ze allerlei vragen beantwoorden rondom hun expertisegebied(en). Dit loopt uiteen van relatief simpele basisbegrippen tot aan dagenlange troubleshoot-sessies. Zij ademen passie voor het vak en hebben meestal het geluk gehad om van hun hobby hun werk te kunnen maken.

Je bent niet alleen

Een gemeenschap vorm je niet alleen, maar met honderden, soms duizenden gelijkgestemden wereldwijd. Dat gaat natuurlijk niet onopgemerkt voorbij aan grote softwarebedrijven, zoals Citrix, Microsoft, VMware, HP en IBM. Maar ook bij het grote publiek minder bekende bedrijven als RES, Nutanix, Atlantis en Veeam houden hun ogen en oren goed open. Deze ‘community rockstars’ zijn immers hun ogen en oren in ‘het veld’ en helpen waar en wanneer mogelijk hun klanten uit de brand. Daarnaast verdiepen zij zich continu in de laatste ontwikkelingen rondom de diverse productportfolio's, testen ze als eerste nieuwe producten en beta-software, leveren zij feedback (vaak gebaseerd op real-world scenario's en hands-on ervaringen) en worden ze gezien als evangelisten en product-experts binnen hun vakgebied. Des te meer redenen om hier iets tegenover te stellen.

And the winner is...

In de loop der jaren zijn er verschillende zogenaamde ‘community awards’ ontstaan. Onderscheidingen die aan individuen worden toegekend, die op verschillende manieren kennis en kunde (belangeloos) delen. De meest voorkomende vormen hierbij zijn: het presenteren op congressen en evenementen, het leveren van feedback op beta-producten, het schrijven van blogs, whitepapers en boeken, het organiseren en presenteren van webinars en andere bijeenkomsten, een-op-eencontact met productontwikkelaars en meer.

Community awards zijn een erkenning voor het belangeloos delen van kennis en het helpen van anderen. Hier blijft het echter niet bij. Rondom deze awards zijn in de loop der tijd volledige programma’s ontwikkeld, waaraan diverse extra's (perks) zijn gekoppeld voor de betrokken professionals. Voorbeelden zijn: vervroegd toegang tot (alpha-)software, gratis productlicenties, maandelijkse webinars over de laatste ontwikkelingen en product roadmap-informatie, direct contact met productontwikkelaars en -teams, toegang tot jaarlijkse terugkerende evenementen, in-person meetings op locatie (vaak in het buitenland), support bij het organiseren van lokale bijeenkomsten, toegang tot meer geavanceerde supportkanalen en nog (veel) meer.

Welke programma's zijn er zoal?

Heb je interesse in community awards/programma's? Enkele voorbeelden zijn: Citrix CTP (Citrix Technology Professional), VMware vExpert, Microsoft MVP (Microsoft Valuable Professional), Nutanix NTC (Nutanix Technology Champion), Citrix CTA (Citrix Technology Advocate), Atlantis ACE (Atlantis Community Expert) en het RES VIP Advocate programma.

Het samenwerken met professionals door deze bedrijven motiveert hen om te blijven doen wat ze doen. Nog veel belangrijker: deze professionals zijn perfect op de hoogte van wat komen gaat, hoe producten werken en wat de oplossing is voor veel voorkomende problemen. Ze krijgen toegang tot specifieke support-kanalen en kennen vele tientallen gelijkgestemden die klaar staan om te helpen. Dat is nogal wat! Niet alleen de professionals investeren veel tijd en energie, ook vanuit de betrokken organisaties is dit het geval. Een logisch gevolg is dat de meeste community awards jaarlijks worden geëvalueerd. Met andere woorden: als je er eenmaal bij zit, kun je niet op je lauweren gaan rusten.

Je raadt het al

Detron heeft op bijna ieder vlak wel één of meerdere community rockstars in dienst. Als je mijn blog hebt gelezen, is je vast ook duidelijk hoe wij je verder kunnen helpen. Of het nu gaat om advies, in de vorm van een roadmap-sessie bijvoorbeeld, het opzetten en uitschrijven van een technisch ontwerp, de daadwerkelijke implementatie of het betere troubleshoot-werk; we kunnen het allemaal! Naast diepgaande kennis rondom de verschillende product-portfolio's en individuele producten hebben zij ingangen die voor anderen gesloten blijven. Als klant van Detron krijg je dit er ‘gewoon’ bij.

Detron community rockstars en bloggers

Maak kennis met een enkele Detron-professionals, die actief zijn binnen de eerder genoemde communitie

1. Marco Nuijens: www.marconuijens.com
  2. Chris Twiest: www.platinumcloud.nl
  3. Ruben Koene: www.rubenkoene.com
  4. Christiaan Brinkhof: www.infrashare.net
  5. Martijn van Willigen: www.mvanwilligen.com
  6. Wouter Kursten: www.retwouw.nl
  7. Jaap de Koning: www.computable.nl
  8. Martijn van Geffen: www.tech-savvy.nl
  9. Bas van Kaam: www.basvankaam.com

Meer weten?

Wil je kennismaken met één van onze rockstars of community-programma's? Uit interesse of omdat je benieuwd bent hoe wij je verder kunnen helpen? Laat het ons weten, wij maken graag een afspraak met je.