Newsroom

Skype for Business - De vraag is niet of, maar hoe en wanneer

Skype for Business (S4B), onderdeel van Office 365, helpt bedrijven niet alleen om effectiever, maar vooral ook efficiënter te werken. In de praktijk blijkt dit ook nog eens samen te gaan met aanzienlijke besparingen én tevreden gebruikers.

Meer weten? Praat eens verder met Ronald!

Ronald Magendans, solution consultant
088 44 60 000

Steeds meer organisaties stellen mij dan ook de vraag welke stappen ze moeten nemen om een naadloze migratie naar of implementatie van S4B te bewerkstelligen.

Het begint met vragen

Een pasklaar antwoord kan ik daarop meestal niet geven. Mijn antwoord begint dan ook steevast met een reeks van vragen, omdat ik er zeker van wil zijn dat S4B de juiste keuze is en de vaak hooggespannen verwachtingen uiteindelijk ook worden waargemaakt. Zo wil ik graag weten of er al is nagedacht over het aan boord krijgen van de gebruikers; de gebruikersadoptie. Of er specifieke koppelingen zijn in de bestaande telefonieomgeving en hoe belangrijk die zijn. Of de huidige ICT-infrastructuur überhaupt wel geschikt is om een S4B-infrastructuur uit te rollen. En of er gebruikers/medewerkers zijn, waarvan op voorhand al duidelijk is dat ze niet gemigreerd kunnen worden.

Verder vooruit kijken

Veel vragen en uitdagingen vooraf dus, die stuk voor stuk relevant zijn voor een succesvolle implementatie van of migratie naar S4B. Dat vraagt om een heldere businesscase (mocht die er nog niet zijn) en een roadmap, waarin wordt vastgelegd welke kernactiviteiten en stappen nodig zijn. Daarin bekijk je niet alleen de mogelijkheden en resultaten op korte termijn. Ik adviseer om ook goed na te denken over waar je als organisatie over één tot twee jaar wil staan en welke technologische ontwikkelingen je daarbij kunnen ondersteunen. Waar een hybride oplossing je vandaag al diverse voordelen biedt op het gebied van beheer en flexibiliteit, vereenvoudigt het ook de overstap naar het werken in de cloud voor je organisatie op een later tijdstip.  

Het opstellen van een gezamenlijke ICT-roadmap is hiervoor de sleutel, omdat er zo een goede dialoog ontstaat tussen de business en ICT. En zeker zo belangrijk: beter begrip voor elkaars doelen en uitdagingen. Alleen zo kun je je optimaal voorbereiden, toekomstvaste beslissingen nemen en met ICT (nieuwe) business-initiatieven ondersteunen.

“Voor migraties naar of gebruik van S4B werkt Detron volgens het beproefde Microsoft Skype Operations Framework, dat bestaat uit de fasen Plan, Deliver en Operate. ”

Technische en organisatorische uitdagingen

De overstap naar of het gebruik van S4B lijkt eenvoudig en voor veel bedrijven vanzelfsprekend, althans in theorie. In de praktijk blijkt dit vaak nog tegen te vallen. Er komt veel meer bij kijken dan initieel werd gedacht. De vele vragen en afhankelijkheden, zowel technisch als organisatorisch van aard, maken dat het lastig kan worden om door de bomen nog het bos te zien. Hierdoor weten veel organisaties niet waar of hoe te beginnen. De nood is hoog, mede doordat er een sterke groei rondom de adoptie van S4B en Office 365 in het algemeen gaande is.

Wat mij verder opvalt is dat veel bedrijven ook op organisatorisch vlak met de nodige uitdagingen kampen. Technisch gezien verandert er het een en ander met de komst van S4B, dat is vaak tot daar aan toe. Maar hoe gaan managers om met medewerkers die ineens veel vanuit huis werken en vergaderen? Hoe geven zij sturing en hoe meten zij de productiviteit? En hoe borgen we de kwaliteit en beschikbaarheid van een communicatie-oplossing met S4B? 

Het beste van beide werelden

Hybride (cloud)oplossingen, zojuist al kort benoemd, lijken voor de meeste organisaties de beste keuze. Steeds vaker worden dergelijke architecturen in de praktijk toegepast. Wat opvalt is dat hybride oplossingen ook binnen de wereld van communicatie worden ingezet. Denk hierbij aan gebruikers en/of afdelingen die volledig overstappen op S4B, waarbij de implementatie en uitrol op verschillende manieren kan plaatsvinden: volledig online zonder lokale hardware, met on-premises hardware of via een hosted Skype for Business-server. Zo kunnen gebruikers of specifieke koppelingen die nog gebruik (moeten) maken van een on-premises PABX dit zonder problemen blijven doen, terwijl de rest van de organisatie al wel volledig online werkt. De mogelijkheden zijn wat dat betreft eindeloos. 

Microsoft Skype Operations Framework

Voor migraties naar of gebruik van S4B werkt Detron volgens het beproefde Microsoft Skype Operations Framework, dat bestaat uit de fasen Plan, Deliver en Operate. Het volgen van dit Framework resulteert in een communicatieoplossing van hoge kwaliteit en beschikbaarheid, zonder de eindgebruiker uit het oog te verliezen. Sterker nog, de algehele gebruikerservaring zal er in bijna alle gevallen op vooruitgaan en we realiseren een maximale adoptie van S4B binnen je organisatie.  

De implementatie van S4B is maatwerk en de doorlooptijd varieërt van enkele weken tot enkele maanden. Nieuwsgierig geworden naar S4B en hoe wij dit middels het Skype Operations Framework kunnen implementeren in jouw organisatie? Neem contact op met mij, ik vertel je er graag meer over.  

Ronald Magendans, solution consultant

Meer weten? Neem dan contact op met Ronald Magendans.

Jouw bericht