Column: Start een eigen start-up binnen je bedrijf

Het is belangrijker dan ooit om na te denken over wat de cloud kan betekenen voor jouw organisatie en jouw klanten. Want een bedrijf dat niet meegaat in deze kolkende rivier van cloud innovatie en mogelijkheden staat stil.

Ik herinner nog goed een telefoontje dat ik kreeg een paar maanden nadat ik in dienst was getreden bij Microsoft als helpdesk medewerker. Deze meneer was bezig om Internet Explorer 1.0 in te stellen voor zijn internetverbinding. Dit was mijn eerste ervaring met internet, in een tijd van Supertel en 300 baud modems. Internet was toen echt iets van grote bedrijven en universiteiten.

Ik denk dat niemand toen de impact van internet had kunnen voorspellen. Nu, 22 jaar later, heeft iedereen een smartphone op zak met zowat meer rekenkracht dan alle computers die we hadden op onze afdeling. We zijn overal en altijd verbonden via WiFi, UMTS, bluetooth en we gebruiken allerlei social media apps om te communiceren. Teams, WhatsApp, SnapChat, FaceBook, LinkedIn, Yammer, Twitter…

Zakelijk gezien zijn de applicaties en mogelijkheden ook ontploft. Het eerste Office-pakket was een bundel van losse Word, Excel en Mail programma’s en een coupon voor PowerPoint want die was nog niet af. Tegenwoordig is het Office-pakket een abonnement wat je afneemt samen met allerlei diensten (mailserver, SharePoint, telefonie) helemaal afgestemd op je behoeften. De producten worden nu als diensten vanuit de cloud geleverd en deze zijn gemakkelijk te vernieuwen dankzij deze cloud en compleet nieuwe producten en diensten worden via diezelfde cloud beschikbaar gesteld aan de bedrijven en gebruikers. Zo ontstaan nieuwe manieren om samen te werken en kun je sneller oplossingen creëren.

Bij Microsoft faciliteren we dit zoveel mogelijk middels simpele integratie. Als je mijn 020 kantoornummer belt dan gaat zowel mijn laptop als mijn mobiel over. Maar thuis heb ik ook een Polycom telefoontoestel staan en waar ik het toestel ook maar inprik op internet ben ik bereikbaar.

En met de status van Skype voor Bedrijven kan ik zien of een collega beschikbaar is. Overdag maar zeker ook ‘s-avonds. Want hoewel ik niemand meer zou bellen om half tien ’s-avonds, als deze persoon mij een mail stuurt en zijn status geeft aan dat hij/zij beschikbaar is dan reageer ik met een Instant Message, wat we zo kunnen omzetten naar een telefoon gesprek, video gesprek of live vergadering.

Uiteindelijk heeft elke applicatie zo zijn doel en wordt deze op het juiste moment ingezet, en dat versnelt alleen maar.
Clouddiensten zorgen voor een digitale transformatie. Het verschil tussen de investeringen die in 1995 nodig waren om als bedrijf goed te starten staan in geen verhouding tot wat een bedrijf nu nodig heeft.

Tijdens mijn presentaties vraag ik ook wel aan klanten: Wat als je morgen helemaal opnieuw mocht beginnen? Je houdt je kennis, klanten, informatie; maar zou je nog dezelfde investeringen doen? Computers? Servers? Een dure telefooncentrale met toestellen? Het antwoord is ‘nee’. Want alle functionaliteit die je nodig hebt is met één druk op de knop beschikbaar. Met een creditkaart heb je direct dezelfde functionaliteit als een groot internationaal bedrijf; telefonie, CRM, ERP etc.

Het is dus nu belangrijker dan ooit om na te denken over wat de cloud kan betekenen voor jouw organisatie en jouw klanten. Want het bedrijf dat niet meegaat in deze kolkende rivier van cloud innovatie en mogelijkheden staat stil. Een simpele start-up met wat diensten vanuit de cloud kan snel op een behoefte of probleem inspelen. Kijk daarom nu wat je als organisatie kunt doen met clouddiensten. Mijn beste advies daarvoor? Start een eigen start-up binnen je bedrijf. Je weet wat je doet, je markt en de klanten. Laat je eigen start-up kijken hoe je daar een disruptie voor kunt maken – voordat een andere start-up dat doet.

Tony Krijnen, Technology Strategist bij Microsoft

Mocht je vragen hebben neem dan contact met mij op, tony.krijnen@microsoft.com, ik ben ook te vinden op LinkedIn.