Newsroom

Column: Wat bent u aan het uploaden?

Er heerst chaos op het vliegveld.

Er heerst chaos op het vliegveld. Een combinatie van de start van het vakantieseizoen en stormachtig weer. Het zorgt voor vertragingen en uitgevallen vluchten. Mijn vertrektijd is zoals gebruikelijk bij benadering, maar op de monitor is alles groen dus ik verwacht geen problemen.

In de ruim vijftien jaar dat ik regelmatig op Israël vlieg, heb ik nog nooit een exacte vertrektijd gekregen. Ik weet dat we ergens in de drie kwartier rond het gecommuniceerde tijdstip vertrekken, ook als het heel slecht weer is. Waar andere maatschappijen in verband met storm uitwijken, vliegt El Al met ex-luchtmacht piloten die hem in weer en wind neerzetten of er niets aan de hand is.

In de business-lounge op het vliegveld neem ik een bak koffie en iets dat ooit bedacht is als salade. Het is ook hier erg druk, maar ik vind zowaar een vrije zitplek en pak mijn iPad om een lezing over de veranderende kantoortuin voor te bereiden.

Het is nog niet zo lang geleden dat ik me op vluchten naar Israël overigens veel zorgen maakte over de data op die computer, telefoon of iPad. Die apparatuur gaat immers door heel wat meer scanners dan op vluchten naar Egypte en de USA. Ik was altijd weer blij als mijn apparatuur op de plaats van bestemming werkte en al mijn data er nog was. En natuurlijk had ik een backup bij me en paranoia als ik ben, zat die altijd keurig verpakt in een tasje dat straling buiten houdt.

Nu ben ik minder nerveus over die data. Voor het grootste gedeelte werk ik in de cloud, waardoor mijn data direct in een veilig datacentrum staat. Vroeger was zo’n oplossing weleens traag of instabiel, maar tegenwoordig merk ik daar niets meer van. Wat ik niet in die cloud kan produceren, wordt twee keer per minuut gesynchroniseerd. De kans dat ik vandaag data kwijt raak is nihil en als bonus hoef ik me ook geen zorgen te maken over van die ongein als ransomware.

Genietend van mijn tweede kop koffie, vang ik een flard op van een gesprek tussen de reizigers aan de tafel naast me. Het is een stelletje denk ik. Ze zitten aan het bier en praten lacherig over seks met een robot.

Hilarische gedachte inderdaad, al moet ik er niet aan denken. Maar wacht even, ooit maakte ik denigrerende grappen over een iPad en inmiddels heb ik er zelf twee.

En misschien moet ik het ook allemaal niet zo negatief benaderen. Zo’n robot krijgt via de cloud natuurlijk doorlopend updates en blijft daardoor altijd spannend en veilig. Door vaste ‘avonturen’ te koppelen aan objectieve beoordeling, is er vast een competitief element aan toe te voegen. Location-based desgewenst, dus voor iedere fantasie een oplossing. Als je het zo bekijkt, dan is er best wel iets voor gerobotiseerde romantiek te zeggen.

Maar hoe zou support ingeregeld zijn op zo’n cloud-dienst? Ik bedoel: wie ga je bellen als je problemen hebt met … eh … uploaden. En kan dat dan ook buiten kantooruren?

Over Roy van Veen

Roy van Veen had ruim twintig jaar lang bedrijven in IT en Telecom. Hij stond aan de basis van e-commerce in Nederland, moderniseerde het betaalverkeer in de detailhandel en bracht overheden en zakelijke dienstverleners naar een toekomstvaste infrastructuur. Als trendwatcher helpt hij organisaties voor te sorteren op de toekomst onder andere met de inzet van social media.