Organisaties willen steeds efficiënter, innovatiever, sneller en beter functioneren dan concurrenten. Dat vraagt om een flexibele, slimme manier van (samen)werken. Maar hoe doe je dat precies?

CFO Magazine legde deze vraag voor aan onze CFO Bart Brouwer. Bart Brouwer: ‘Bedrijven moeten steeds vaker met elkaar optrekken en kennis delen. Technologie is daarbij één van de randvoorwaarden’

Vandaag de dag draait het om samenwerking, zegt CFO van Detron Bart Brouwer. De wereld ondergaat een digitale transformatie en alles grijpt meer dan ooit in elkaar. Bovendien maakt de war on talent dat organisaties niet meer alle kennis zelf in huis kunnen hebben. Bedrijven moeten steeds vaker met elkaar optrekken en kennis delen: “Neem telefonie, dat was vroeger een telefoonlijn die verbonden was met een telefooncentrale. Eén systeem dus. Nu gebruiken we VoIP, dat gaat over een netwerk. In het geval van een storing moeten wij dus bij de netwerkaanbieder aankloppen. Dat maakt goed netwerkbeheer ook voor ons een thema, daar werken we samen aan. Bovendien hebben we elkaars kennis nodig”, zegt Brouwer.

Binnen een organisatie vraagt samenwerken en kennis delen om goede tooling. Technologie beschouwt de CFO als één van de randvoorwaarden die samenwerken mogelijk maakt. Dan gaat het onder andere over het goed beheer van data. Maar ook over praktische zaken zoals samen kunnen werken in een document, vergaderen op afstand en thuiswerkapplicaties. Daarnaast is goed kennismanagement nodig. “Waar bevindt zich welke kennis? Als ik een bepaald probleem wil oplossen, waar kan ik dan terecht? Dat kan zowel binnen als buiten de organisatie zijn.”

Technologie snel verouderd

Lastig is wel dat technologie zich sneller dan ooit ontwikkelt. “Het verschil tussen de veranderingen in de jaren 90 en de laatste tien jaar is enorm”, zegt Brouwer. Technologie raakt snel verouderd en bedrijven die software kopen kunnen achterop raken. Daaruit verklaart Brouwer de opkomst van software-as-a-service. “De leverancier blijft dit product constant vernieuwen. Dan gaat innovatie vanzelf.”

De invoering van de nieuwe manier van samenwerken moet “geleidelijk” gebeuren, zegt Brouwer. “De technologie is beschikbaar, maar verandering gaat niet zo snel als gedacht. Het is een mindset-kwestie.” Het bedrijf zet adoptieprogramma’s in die medewerkers hierbij betrekken en helpen. Deze moeten ook voorkomen dat er grote verschillen ontstaan tussen oudere en jongere werknemers. Het uiteindelijke doel zal een homogeen bedrijf zijn. “De organisatie in verschillende business-units creëert eilanden. We willen die grenzen vervlakken.” Dit betekent dat het bedrijf zijn data anders moet neerzetten. “Nu sturen we nog op basis van de P&L-rekeningen van de afdelingen. Voegen we die samen, dan zijn ook andere stuurmechanismen nodig.”

Voordelen laten zien

Het belangrijke voordeel van een meer homogene organisatie: “Afdelingen gaan meer samenwerken en elkaars expertise gebruiken.” Brouwer ziet nu al meer samenwerking binnen zijn eigen organisatie, bijvoorbeeld tussen de vier locaties van het bedrijf, die verspreid over het land liggen. Videoconferencing vormt de sleutel: “Als je de voordelen laat zien, staan mensen er zeker voor open.”

Meer lezen? Ga naar cfo.nl