Werken bij Detron

Recruiten met een persoonlijk verhaal

Carmen Hazeleger werkt sinds mei 2018 als recruiter bij Detron. Via LinkedIn kreeg ze een bericht van Itske, een Detron-recruiter die nu haar collega is. En toen ging het balletje rollen...

“In eerste instantie had ik geen interesse, omdat ik bij mijn toenmalige werkgever goed op mijn plek zat. Maar, Itske stuurde me een leuk en persoonlijk bericht, dat mijn nieuwsgierigheid wekte. Bij een standaard bericht zou ik gelijk afhaken, maar dat was nu niet het geval. Er ontstond een leuk gesprek en het bleek een schot in de roos,” vertelt Carmen.

Vrijheid en verantwoordelijkheid

Ondanks dat Den Bosch voor Carmen niet om de hoek ligt, koos ze tóch voor Detron. Carmen: “Dat kwam vooral door de vrijheid en verantwoordelijkheid die ik hier krijg. Waar ik eerder een ‘9 tot 5-functie’ had, bepaal ik nu zelf mijn rooster. Op maandag en vrijdag werk ik meestal op kantoor. De andere dagen kies ik zelf waar ik wil werken. Zo heb ik regelmatig een sollicitatiegesprek in Utrecht. Verschillende werkplekken en sollicitanten maakt het werk van recruiter heel dynamisch. Geen gesprek is hetzelfde. En dat is heel leuk.”

 

Een goed verhaal

Wat Carmen als recruiter bij Detron bijzonder maakt, is dat ze meer dan alleen vacatures deelt op LinkedIn. Zo post ze regelmatig video’s en persoonlijke verhalen. Carmen: “Dat is eigenlijk vanzelf gegaan. In het begin vond ik LinkedIn ontzettend saai. Maar als recruiter moet je er wel mee aan de slag. LinkedIn is namelijk hét platform om mijn doelgroep te bereiken. Dus startte ik met het delen van persoonlijke verhalen. En met resultaat! Sommige van mijn posts zijn meer dan 28.000 keer bekeken.”

 

“Wanneer er door zo’n post interactie ontstaat tussen mij en mijn connecties of tussen mensen onderling, vind ik dat heel gaaf. Het gaat mij erom dat mijn bericht iets teweegbrengt. Er komt dus wel enige voorbereiding bij kijken. Het liefst post ik 2 á 3 keer per week, maar nooit om het posten. Het moet wel een goed verhaal zijn, anders werkt het niet,” vertelt Carmen.

In het begin waren Carmens collega’s razend benieuwd naar haar recruitmentstrategie. Of heel het recruitmentteam nu op deze manier werkt? Carmen: “Nee, iedereen heeft een eigen manier van werken. Dat is juist goed en maakt het team sterker. Mijn manier schrikt de een wellicht een beetje af, terwijl het de ander juist aanspreekt. Als het contact er eenmaal is, bouw je een band op met de sollicitant. Als het dan onderling klikt, maakt dat een sollicitatieproces gemakkelijker.”

 

Op basis van gevoel

“De grote uitdaging op dit moment is dat de meeste sollicitanten in de IT-branche al voorzien zijn van een baan,” vertelt Carmen. “Laatst deed iemand er 2 à 3 maanden over om de knoop door te hakken. In het begin vond ik het lastig om dan contact te blijven houden, zonder opdringerig te zijn. Of het contact niet te verwaarlozen. Uiteindelijk koos deze sollicitant, ondanks een heel goed aanbod van de andere partij, tóch voor Detron. Carmen: “Dat was op basis van gevoel, vertelde hij. Een enorm compliment voor ons natuurlijk. Een gevoel is immers niet tastbaar of iets dat je concreet aanbiedt. Het is iets wat wij als recruiter moeten overdragen in onze gesprekken. En als iemand dan op basis van gevoel voor Detron kiest, vind ik dat heel mooi.”

Wil je ook werken bij Detron?

Bekijk hier al onze vacatures