Veenendaal, 30 juli 2015 – Detron ICT Groep B.V., dé leverancier van innovatieve ICT-diensten voor de zakelijke markt, heeft een goed eerste half jaar achter de rug. Omzet en bruto marge groeiden tot EUR 49,3 miljoen respectievelijk EUR 25,6 miljoen. Door een betere cost control steeg het bedrijfsresultaat (EBITDA) van Detron tot EUR 2,5 miljoen, een stijging van meer dan 100% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

De groei in omzet, bruto marge en resultaat is autonoom en is een direct gevolg van het kwaliteitsverbeteringsprogramma dat Detron in 2014 is gestart.

Kwaliteitsverbeteringsprogramma: een duidelijke propositie met hoge kwaliteit

In 2014 is Detron een kwaliteitsverbeteringsprogramma gestart dat er toe moet leiden dat de kwaliteit van dienstverlening, de klanttevredenheid en uiteindelijk ook het rendement stijgt. Door een eenduidig producten- en dienstenportfolio, standaardisatie en betere beheersing van processen, zal de klanttevredenheid stijgen.

Detron’s CEO Tom Tank zegt hierover: “We zijn 1,5 jaar onderweg en de resultaten van ons kwaliteitsverbeteringsprogramma worden steeds beter zichtbaar voor onze klanten. Focus op cloud gebaseerde IT- en telecomoplossingen, heeft geleid tot meer recurring inkomsten. De autonome omzetgroei is goed, 4% tot 5%, maar kan verder stijgen. Omzetgroei en kwaliteit van dienstverlening moeten wel in balans zijn.”

Nieuwe en bestaande klanten

In het eerste half jaar heeft Detron er weer een groot aantal nieuwe klanten bij gekregen waaronder Waterschap Brabantse Delta, CSi Industries, SWZP, INOS, COOP-ProMessa en AGFA. Bestaande klanten, zoals Arla Food, Jaarbeurs Utrecht, KPN, ASML, Océ, IBM, hebben hun contracten met Detron verlengd en/of uitgebreid.

Ook op de publieke markt heeft Detron weer prima gepresteerd. Zo heeft Detron recentelijk opdracht gekregen voor het leveren en implementeren van een groot aantal Unified Communications licenties. Detron wordt hiermee koploper op het gebied van Unified Communications in Nederland.

Financiering

Begin 2015 heeft Detron met haar huisbankier Rabobank en met haar oprichter en grootaandeelhouder, George Banken, nieuwe afspraken gemaakt over de financiering van Detron. Aflossingen en rente zijn hierdoor gedaald.

Vooruitblik tweede halfjaar 2015

Voor heel 2015 verwacht Detron een omzetniveau van iets meer dan EUR 100 miljoen. De bedrijfswinst (EBITDA) zal op circa 5% van de omzet uitkomen.