In ons eerste blog legden we je uit dat ISDN telefonie stopt. Vanaf september zijn de kleinere verbindingen niet meer in gebruik. Om toch goed bereikbaar te blijven, zijn er twee oplossingen: ISDN over IP of IP Telefonie. In deze blog leggen we je beide mogelijkheden uit.

Als organisatie heb je vaak allerlei ideeën. Wellicht wil je met bepaalde systemen werken of juist niet. Belangrijk is om te weten dat uiteindelijk de gebruiker bepaalt hoe hij of zij met systemen en applicaties omgaat.

IP Telefonie

Nu we dit weten en als uitgaanspunt hebben, is de volgende stap om te kijken naar het eerste alternatief voor ISDN: IP Telefonie, ook wel Voice over IP of VoIP genoemd. Hierdoor wordt telefonie mogelijk op datanetwerken en ontstaat de mogelijkheid om spraak en data samen te voegen. Hierdoor is er nog slechts één infrastructuur nodig en kunnen bovendien nieuwe producten en diensten worden ontwikkeld. Deze vorm van samenwerken noemen we Unified Communication of Collaboration (= Engels voor samenwerken).

IP Telefonie biedt meerdere voordelen:

  1. Directe en indirecte kosten verlagen
    Onderling bellen gaat kosteloos over jouw eigen dataverbinding. Verder heb je geen telefooncentrale op locatie meer nodig.
  2. Klaar voor toekomstige ontwikkelingen
    Gebruikers zijn gewend aan een mix van communicatiemiddelen, zoals chat, e-mail en gesprekken. Afhankelijk van het doel en de urgentie kunnen jouw medewerkers zelf kiezen hoe zij contact onderhouden dankzij Unified Communications.
  3. Flexibel en virtueel samenwerken
    Unified Communications op basis van Mitel MiCollab, Microsoft Skype for Business of Microsoft Teams stelt gebruikers in staat snel en efficiënt samen te werken. Denk aan gezamenlijk in hetzelfde document werken of met elkaar spreken via een headset of een video call; het is allemaal beschikbaar.
  4. Locatie-onafhankelijk communiceren
    Soms werkt iemand thuis of is iemand op locatie bij een klant. Het is handig als medewerkers toch gezamenlijk kunnen werken en elkaar kunnen spreken zonder op dezelfde plek te zijn. Het werk gaat ondertussen door, ongeacht waar de mensen zijn.
  5. Productiviteit verhogen
    E-mail is geduldig en voor kleine vragen is de telefoon pakken een hoge drempel. Een WhatsApp- of chatbericht is wel snel verstuurd. Als het om het delen van grotere bestanden gaat, is de locatie van een document met IP Telefonie snel gedeeld en kan iedereen in hetzelfde document werken zonder dat er verschillende versies in verschillende mailboxen ontstaan. Dat scheelt veel onnodige communicatie over versiebeheer.

ISDN over IP

Ben je nog niet klaar voor de overstap naar IP Telefonie? Misschien heb je hier nog geen budget voor gereserveerd of denk je nog na over hoe jouw organisatie in de toekomst gaat samenwerken en communiceren. ISDN over IP kan dan een goede tussenstap zijn. Hoe werkt dit?

Het toevoegen van een SIP aan een ISDN-converter

Via een converter kan er een nieuwe SIP trunk gekoppeld worden aan de ‘huidige’ ISDN-telefooncentrale. Daarnaast biedt deze optie de mogelijkheid voor een migratie naar een moderne communicatieoplossing, gebaseerd op bijvoorbeeld cloud-telefonie.

Profiteer gelijk optimaal van de cloud

Liever gelijk optimaal profiteren van de nieuwe technologie? Ga dan gelijk voor een volledige cloud-strategie voor al je IT en communicatie. Een overstap naar de cloud kan het beheer van de omgeving en het gebruik van de software vereenvoudigen. De integratie van Skype for Business, Microsoft Teams of Mitel in de Office 365-omgeving is hier een goed voorbeeld van.