In dit digitale tijdperk staat alles in verbinding met elkaar. Data is een grote getalen beschikbaar en gegevens worden aan elkaar gekoppeld. Digitale technologie ontwikkelt zich razendsnel. De mens blijft hierin wel centraal staan. Steeds meer wordt er gekeken hoe de gebruikerservaring verbetert kan worden. En hoe technologie het beste aan kan sluiten op de gebruiker, in plaats van andersom. Vanuit maatschappelijk oogpunt moeten we ook kijken naar duurzaamheid. Niet alleen moeten we in dit digitale tijdperk zorg dragen voor de mens, maar ook voor het behoud van onze planeet. 

IT Trends van 2023

  • Human centric

  • Big Data

  • Security

  • Duurzaamheid

Human centric

Je zal het ongetwijfeld gemerkt hebben, de gebruikerservaring, oftewel user experience (UX) staat steeds meer voorop. We zijn bezig met allerlei digitale tools om de virtuele omgevingen zo optimaal mogelijk te maken, bijvoorbeeld met VR-brillen en met nieuwe Microsoft Teams virtuele meetingrooms. Gartner vertelt dat organisaties in plaat van locatie-georiënteerd nu veel meer mens-georiënteerd zijn geworden. Deze verschuiving is natuurlijk is een stroomversnelling geraakt door het coronavirus. Maar je ziet ook een algehele verschuiving, van ‘organisation centric’ naar ‘human centric’. Dat betekent dat de technologie zo ingesteld moet zijn dat het draait om wat de eindgebruiker wil en hoe hij zo optimaal mogelijk van deze technologie gebruik kan maken. 

De gebruiker centraal

Ook in het bedrijfsleven wordt er nagedacht over hoe medewerkers op afstand zo soepel en efficiënt mogelijk kunnen blijven werken. Vooral nu meer mensen ‘remote’, oftewel hybride zijn gaan werken. Hybride werken gebeurt nu vaak met de integratie van een digitale werkplek. Hierbij wordt bepaalde software gecombineerd zodat een medewerker overal dezelfde werkplek tot zijn beschikking heeft. Door gebruikersadoptie worden medewerkers gestimuleerd sneller mee te gaan met de nieuwe hybride werkwijze. Er zijn meer manieren om het het medewerkers zo makkelijk mogelijk te maken. Door bijvoorbeeld een ‘single point contact’ te creëren, oftewel een centraal punt voor de klantenservice. Ook kan de medewerker direct zijn probleem oplossen door middel van een self-service tool, zoals WorkplaceBuddy. Je wilt bij de onboarding van nieuwe medewerkers ook dat het zo soepel mogelijk verloopt. Zo gaat het bij provisioning om het bieden van de juiste tools voor medewerkers. Je kan hierbij een geautomatiseerde workflow inzetten, zodat medewerkers direct gebruik kunnen maken van de juiste apparatuur en applicaties. Hello-ID is bijvoorbeeld een handige tool die faciliteert dat medewerkers makkelijk overal kan inloggen.  

Big Data 

De markt verandert snel en dat vraagt om beter inzicht. Data wordt verzameld door middel van grote hoeveelheden chips te plaatsen, dit noemen we Internet of Things (IoT). Maar ook door hulpmiddelen zoals Google Analytics worden grote hoeveelheden data verzameld van het internet. Denk bijvoorbeeld aan aankopen via webshops of het gebruik van social media. Deze gegevens worden verzameld en analyses kunnen hieruit getrokken worden. Dit noemen we ook wel Big Data. Door Big Data kunnen gegevens uit het verleden geanalyseerd worden of voorspellingen worden gedaan voor de toekomst. Ook is er meer data gedreven besluitvorming mogelijk. Bijvoorbeeld als je als manager op de hoogte wilt blijven van je business en real time data gedreven beslissingen wilt maken, dan maakt Business Intelligence (BI) en Artificial Intelligence (AI) dit mogelijk. Trendskout vertelt dat deze gecombineerd zorgen voor het beste resultaat. Big data heeft ook voordelen voor medewekers. Zo kan een zorgmedewerker de informatie van de cliënt direct te zien krijgen, op het moment dat ze daar op huisbezoek is. Ook op het gebied van gebruikersadoptie, kan data inzicht geven in het niveau waarop medewerkers functioneren en welke trainingen zij nodig zouden hebben.  

Security

Tegenwoordig is het niet meer de vraag óf je security wordt aangevallen door cybercriminelen, maar wannéér dat gebeurt. Met remote werken en de digitalisering van de werkplek, is security voor organisaties nog belangrijker geworden. Microsoft biedt daarom beveiligingsmodel ‘Zero Trust’ aan. Deze gaat uit van een cyberaanval en richt zo de beveiliging in. Gartner heeft het ook over een digitaal imuumsysteem. Deze wordt behaald door je software en engineersystemen te combineren. Door deze goed op elkaar afgestemd te laten zijn, zorg je ervoor dat de security nog sterker wordt. Datalekken komen ook steeds vaker voor en bedrijven worden regelmatig door ransomeware aangevallen. Niet gek dat bedrijven zich hierdoor steeds meer richten op security en digitale werkplekbeveiliging

Duurzaamheid

People, planet, profit is inmiddels een bekende term. De focus ligt hierbij niet meer puur bij het winstdraaien van bedrijven, maar of dit in balans is met de impact die we hebben op mens en natuur. Tegenwoordig ontkom je hier niet meer aan en ook organisaties maken steeds meer de shift om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. De Rijksoverheid stimuleert het maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Steeds meer bedrijven zien de noodzaak om hier aan mee te doen, door bewuster afval te scheiden, energie te besparen of mensen met een beperking in dienst te nemen. 

Door de juiste ICT kan er ook veel verduurzaamd worden. Zo kan slimme software en het inrichten van een goede thuiswerkplek, ervoor zorgen dat je meer op afstand kan doen. Zo bespaar je niet alleen op een autorit, maar is er ook minder kantoorruimte nodig. NL digital vertelt ook hoe ICT kan helpen bij digitale duurzaamheid, door bijvoorbeeld een slimme thermostaat te installeren die de verwarming beter af kan stemmen. De ICT sector doet er zelf ook veel aan om te verduurzamen, bijvoorbeeld door de telecomnetwerken en ICT-apparaten steeds efficiënter te maken. Of door deze zo te programmeren zodat deze minder stroom verbruiken. Zo ook draagt endpoint services bij, want het hergebruiken van devices is goed voor de planeet.

Detron

Detron staat voor ICT voor samenwerkers. De missie van Detron is om te zorgen ervoor er optimaal gewerkt kan worden, door ijzersterke ICT-oplossingen te faciliteren. Zo dragen wij bij aan een optimale eindgebruikerservaring.  

Detron is van de verbindingen, niet alleen op het gebied van ICT maar ook op maatschappelijk gebied. Wij zien het belang van duurzaam ondernemen. Daarom werken wij graag samen met zorginstellingen en organisaties die bijdragen aan het welzijn van mens en planeet.  
 
Wil je meer weten over de digitale werkplek van Detron? Download hier het gratis whitepaper ‘De Detron Digital Workspace: alles wat je wilt weten’. 

Download de Digital Workspace whitepaper