Microsoft Teams is sinds twee jaar hét communicatieplatform. Waar de meeste organisaties dit gebruiken voor videobellen en chatten, is het ook geschikt voor alle unified communications-toepassingen inclusief traditionele telefonie. Daarom heeft Detron een eigen cloudvoice-oplossing ontwikkelt als module op de digitale werkplek.

Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect oktober 2022

Tot een paar jaar geleden waren organisaties vooral bereikbaar via bedrijfstelefoniecentrales. Medewerkers hadden vaste zakelijke toestellen en receptionistes droegen zorg voor de bereikbaarheid van de organisatie. Een aantal jaren geleden ontstond vooral vanuit de kleinere MKB-markt behoefte aan telefonie als dienst. “Organisaties wilden niet meer investeren in een telefooncentrale,” vertelt Adrie Waterman, Product owner Unified Communications bij Detron. “Vervolgens zagen we dat grotere organisaties ook die wens hadden. Tegelijk constateerden we een verschuiving van vaste telefonie naar unified communications, vooral omdat de eerste vormen van hybride werken ontstonden.” Met die trends in gedachten heeft Detron rond 2018 samen met partner AudioCodes een blauwdruk ontwikkeld voor een telefonieplatform waarbij de kernwaarden van het bedrijf in stand bleven. “We zijn een system integrator die altijd provider- en leveranciers-onafhankelijk is geweest. Of organisaties nu Teams, Mitel, Zoom of een andere cloudleverancier wilde gebruiken, daar wilden we flexibel in zijn.”

Hosted of in eigen datacenter

Een van de wensen was dus dat organisaties het als dienst konden afnemen vanuit het datacenter van Detron, zodat zij geen telefooncentrales meer in hun eigen datacenter hoefden te hebben. “We wilden het dus als managed service aan onze klanten aanbieden.” Aan de andere kant wil niet iedere organisatie een volledige managed service-oplossing. “We hebben een aantal grote shared servicecentra als klant. Dit type organisaties wil de regie van de netlijnen en de platformen die erachter liggen in eigen hand houden en willen de zaken vanuit hun eigen datacenter regelen. Dat is heel begrijpelijk: deze partijen willen niet afhankelijk zijn van één specifieke partij én ze hebben gevoelige gegevens die ze tegen elke prijs willen beschermen. Om deze reden wilden we de dienst dan ook kunnen aanbieden vanuit het datacenter van de klant of vanuit ons beveiligde datacenter. Vanuit hier is Detron Connect 365 ontstaan: een provider-onafhankelijke cloudvoice-oplossing voor onder andere Microsoft Teams.

Hybride werken blijft

In december 2019 kwamen de eerste klanten aan boord, toevallig een paar maanden voordat de hele wereld noodgedwongen overging op hybride werken. Toen in maart 2020 organisaties hun medewerkers naar huis stuurden, werd Teams bij heel wat organisaties versneld uitgerold. “Er werden toen allerlei noodgrepen gedaan om te zorgen dat mensen weer bereikbaar waren, onder meer met mobiele toestellen. Dat heeft de bereikbaarheid van organisaties geen goed gedaan gezien de verschillende communicatieplatformen die niet met elkaar verbonden zijn.” De eerste maanden waren organisaties nog afwachtend omdat het verloop van de pandemie onzeker was. Inmiddels kunnen we vaststellen dat hybride werken niet meer weggaat. “Dat is precies de reden waarom ons platform zo succesvol is. Steeds meer organisaties zien dat traditionele telefonie-omgevingen niet zo goed voorbereid zijn op hybride werken.”

"Steeds meer organisaties zien dat traditionele telefonieomgevingen niet zo goed voorbereid zijn op hybride werken."

Adrie Waterman

Makkelijk overstappen

Microsoft Teams is vanuit de basis ontworpen om overal en altijd device-onafhankelijk te werken. Veel organisaties hebben tijdens Covid het gemak daarvan ervaren. “Om die reden kiezen ze er nu voor om hun verouderde telefonie-omgeving uit te faseren en deze functionaliteit over te hevelen naar Teams. Dit betekent voor de klant dat zij niet in één keer hoeven te desinvesteren in de bestaande telefoniecentrale. Oude en nieuwe technologie gaan hand in hand.” Sinds we weer naar kantoor mogen en hybride werken een blijvertje blijkt, is de grote belangstelling voor Detron Connect 365 écht ontstaan, zegt Adrie Waterman. “Bij alle nieuwe aanvragen is bellen met Teams de hoofdmoot, vooral in kantooromgevingen, zelfs als de telefooncentrale relatief nieuw is. Zeker als de organisatie al een vorm van hosted telefonie heeft, is dat makkelijk af te schalen.” Uitzonderingen zijn productieomgevingen of zorggroepen in ziekenhuizen waar bijvoorbeeld traditionele DECT-telefoons de betere oplossing zijn. “De kantoor- en stafafdelingen van deze organisaties willen wel overstappen op bellen met Teams. Deze hybride vorm is bij Detron Connect 365 ook goed mogelijk.”

Speciale partnerstatus

Detron heeft zich de afgelopen jaren als een betrouwbare Microsoft-partner getoond. “We hebben zowel voor het bellen met Teams als voor het inrichten van meeting rooms de Specialization-partnerstatus ontvangen, als een van de eerste in Nederland,” aldus Adrie Waterman. “Daarvoor moet een partner aan een aantal specifieke eisen voldoen: je moet een actieve gebruikers en een aantal basis certificeringen hebben. Deze erkenning geeft vooral aan dat we samen met Microsoft up-to-date zijn rond alle zaken die nu spelen en een gedegen partner zijn.”

"Het mooie is dat we organisaties in hun eigen tempo kunnen overzetten."

Adrie Waterman

Eigen tempo

Ook gebruikerstrainingen zijn onderdeel van het dienstenpakket van Detron. Nu veel organisaties Teams hebben uitgerold en het door omstandigheden moesten gaan gebruiken, zijn de meeste gebruikers er al goed aan gewend. Waterman: “We hebben meegemaakt dat we na de implementatie een terugkomdag organiseerden waarbij niemand kwam opdagen omdat iedereen er zonder problemen mee kon werken. Bij andere organisaties is meer uitleg wel gewenst. Sowieso organiseren we basistrainingen voor beheer en key users zoals telefonistes.” Een voorwaarde om alle mogelijkheden van unified communications optimaal te benutten, is wel dat de organisatie er klaar voor is. “Niet alleen op technologisch gebied, het feit dat je verantwoordelijk bent voor je eigen bereikbaarheid is voor werknemers soms nog even wennen. In het verleden was de techniek verantwoordelijk voor de bereikbaarheid van de organisatie, nu is de medewerker dat zelf. Het mooie is dat we organisaties in hun eigen tempo kunnen overzetten en hen bij iedere stap waar dat nodig is kunnen begeleiden.”

Whitepaper: ‘Unified Communications binnen de digital workspace’

Binnen digitale werkplekken draait het vooral om optimaal samenwerkende en soepel communicerende medewerkers. Unified Communications, kortweg UC, is dan ook niet meer weg te denken uit de digitale werkplek. Maar wat is Unified Communication nu eigenlijk? Wat heb je eraan? En wat kun je er allemaal mee? 

Download hier het gratis whitepaper: ‘Unified Communications binnen de digital workspace’. 

Download de UC whitepaper