De afgelopen twee jaar is er veel veranderd bij Detron. Voor én tijdens de coronaperiode is goed gekeken naar de ontwikkelingen in de markt en ingespeeld op de behoeften van de klanten. Zo heeft Detron een digitale werkplek dienst ontwikkeld die uniek is in de markt. We spreken CCO Emile Jongboer hierover.

Dit artikel is eerder gepubliceerd in TBM MAGAZINE april-mei 2022.

Er is inderdaad veel veranderd de afgelopen tijd bij Detron, beaamt Emile. Deels door corona, waardoor thuiswerken en later hybride werken in een stroomversnelling is geraakt. En ook door een herschikking van het portfolio, waarbij de focus volledig is gericht op het inrichten en servicen van de digitale werkplek. Hierin komen een aantal van de oplossingen die Detron levert mooi samen. De samen met leveranciers ontwikkelde oplossing, de Detron Digital Workspace, maakt veilig hybride werken mogelijk voor elke organisatie. Met de pay-off ‘ICT voor Samenwerkers’ wordt dit nu stevig in de markt gezet.

Digital Workspace ontwikkeld

Emile: “Detron is opgericht en vervolgens gegroeid door verschillende overnames. Hierdoor hebben we verschillende disciplines in huis. De afgelopen jaren hebben we gekeken waar we goed in zijn en focus aangebracht op de Detron Digital Workspace. Daar waren we vóór corona al mee begonnen. Toen zagen we dat we onze corebusiness op één manier het best konden omschrijven: zorgen dat mensen optimaal kunnen samenwerken en communiceren. Toen de pandemie uitbrak en iedereen thuis moest werken, zijn wij alles gaan inrichten zodat onze klanten konden thuiswerken en over alle digitale voorzieningen konden beschikken die ook altijd op kantoor beschikbaar waren. Wat je ziet is dat iedereen veilig moest kunnen samenwerken, niet alleen met collega’s, maar ook met externen, zoals klanten en leveranciers .. Maar hoe werk je bijvoorbeeld samen in dezelfde documenten en waar sla je dan alles op? Hoe beheer je dit alles en wat doe je met alle documentatie nadat een project is afgerond? Allemaal vragen die wij veelvoudig kregen van klanten. Mede op basis daarvan hebben wij onze eigen digitale werkplek ontwikkeld.”

Alles-in-een

Een digitale werkplek dus, waarin een aantal diensten van Detron binnen één platform moesten worden ondergebracht. Emile: “Dat betekende vanuit onze achtergrond vooral het samenbrengen van de kennis op het gebied van IT en Telecom/UC. We hebben vervolgens alles in één omgeving gebouwd, waarbij je als gebruiker alles op één centrale plek beschikbaar hebt. Je kunt gebruikmaken van de callcenter functionaliteiten, maar ook binnen je SharePoint omgeving samenwerken.” De data worden daarbij veilig en eenvoudig gedeeld, waarbij samen met Workspace365 alles in een dienst is ondergebracht; De Detron Digital Workspace. Via de centrale portal kom je in je digitale werkplek, waarin je alle voor jou relevante data en applicaties vindt. Denk aan verschillende digitale applicaties zoals: SaaSen webapplicaties, applicaties vanuit een Citrix werkplek of vanuit een Microsoft RDS werkplek plus lokale applicaties. De digitale werkplek is opgebouwd rondom het Microsoft 365 portfolio en wordt aangevuld met de benodigde functionaliteiten rondom printing, device management, online portal, dataopslag, back-up-faciliteiten en Teams-calling. De werkplek is browser based en dus op elk device in te zetten. Daarbij kan elke gebruiker in zijn eigen portal een groot aantal zaken regelen; van het aanvragen van applicaties en het vragen van toegang tot data tot minder voor de hand liggende handelingen als het laten repareren van je smartphone. Emile: “Je zag tijdens corona communicatie veranderen. Toen iedereen thuis aan het werk was en je gebeld werd op je mobiele telefoon, zag de receptie wel een beschikbaarheid staan in de traditionele PABX maar je was op dat moment in gesprek via MS Teams. Mensen werkten in twee verschillende communicatieplatformen die onderling geen status van beschikbaarheid uitwisselden. We hebben het zelf een provideronafhankelijk cloudvoiceplatform ontwikkeld, wat gebruikt maakt van onder andere Microsoft Teams Calling. Deze oplossing hebben we Detron Connect 365 genoemd en hiervoor is intensief samengewerkt met leveranciers, zoals Microsoft en Mitel. Wij hebben daardoor ook een bijzondere relatie met hen ontwikkeld.”

Onze corebusiness: zorgen dat mensen optimaal kunnen samenwerken en communiceren

Emile Jongboer - CCO

Onderscheidend vermogen

Detron richt zich op de midden- en grootzakelijke markt en heeft traditioneel veel klanten bij de overheid en in de zorg. Vandaar dat op het platform niet alleen Microsoft Teams Phone System maar ook Mitel als cloud oplossing wordt aangeboden. Waarbij de klant altijd kan kiezen voor private, public cloud of voor on-premise oplossing. Detron stelt met Detron Connect 365 haar klanten in staat om in hun eigen tempo de overstap te maken van een traditionele telefonie-omgeving naar een cloudvoice oplossing. “Een ziekenhuis kan bijvoorbeeld met een eigen systeem voor zorg-alarmering werken, welke nauwelijks of niet gekoppeld kunnen worden met standaard cloudvoice diensten. Aan de andere kant zou de staf en ondersteunende teams graag wel een oplossing zien waarmee veilig samengewerkt en gecommuniceerd kan worden. Die flexibiliteit kunnen wij bieden middels Detron Connect 365 vanaf het datacenter van de klant.”

Nog een groot voordeel, stelt Emile: “Wij onderscheiden ons van andere partijen in de markt doordat we beide disciplines, kennis en ervaring in huis hebben. En ook schaalgrootte is belangrijk wanneer je serieus wilt samenwerken met grote technologie-partners als Mitel en Microsoft.”

Klantbenadering vanuit werkvormen

Minstens zo belangrijk is de benadering van de markt, waarbij Detron de wensen en de eisen van klanten identificeert. Hiervoor is een eigen methodiek ontwikkeld, die niet uitgaat van persona, maar van werkstijlen. “Zo kan bij bijvoorbeeld een montagebedrijf de werkstijl tussen de monteurs en de directie weinig verschillen. Ze zijn allebei veel op pad, genereren weinig data, maar willen wel snel en makkelijk toegang tot die data. Zo breng je een organisatie snel terug tot enkele werkstijlen, wat het behapbaar maakt om te standaardiseren en automatiseren. Daarmee kun je een organisatie sneller helpen én laat je iedereen in zijn waarde.” Nog iets bijzonders: Workplacebuddy. Want ondanks dezelfde werkstijlen kunnen de digitale vaardigheden van medewerkers verschillen en is het enorm belangrijk dat de medewerkers deze eventuele nieuwe manier van werken omarmen. Workplacebuddy is dan ook de naam van de geautomatiseerde, interactieve chatbot met e-learning, welke geïntegreerd is met Microsoft Teams. Die gebruikers verder helpt.

En ondanks alle innovatie blijft ook mobiele telefonie een plekje innemen bij Detron. Niet voor niks won Detron recent de Best Performing Solution Partner Award van T-Mobile vanwege de succesvolle resultaten en de langdurige relatie . Een mooie erkenning! Het laat zien hoe Detron evolueert en is uitgegroeid van een telecom-aanbieder naar een full-service provider van de digitale werkplek.

Whitepaper: ‘De Detron Digital Workspace: alles wat je wilt weten’

Thuiswerken of werken op een andere locatie dan (uitsluitend) op kantoor is de afgelopen tijd de norm geworden; het nieuwe normaal. Maar wat komt er allemaal kijken bij het inrichten van een digital workspace? Wat zijn de voor- en nadelen? En waar moet je allemaal op letten?

Download hier het gratis whitepaper ‘De Detron Digital Workspace: alles wat je wilt weten’:

Download de Digital Workspace whitepaper