ICT werd jarenlang gezien als een blok aan het been van vrijwel iedere zorgorganisatie. Jaar na jaar telkens meer investeren in ICT, terwijl in de tussentijd de toenemende zorgbehoefte, krimpende zorgbudgetten, hoeveelheid administratie én krapte op de arbeidsmarkt nieuwe uitdagingen met zich meebrengen. Een blok aan het been is ICT in het zorglandschap gelukkig niet meer. ICT draagt daadwerkelijk bij aan de ontwikkeling van zorgorganisaties én zorgprofessionals. Hoe? Dat leg ik je graag uit. ICT gaat allang niet meer om keiharde techniek en technologie. Het vertaalt zich nu juist in waarde voor zorgorganisaties, met meer rendement, meer kwaliteit en meer werkplezier.

Download de Digital Workspace whitepaper

Meer rendement

ICT laat jouw zorgprofessionals en jouw zorgprocessen nog beter functioneren middel het digitale werkplekconcept. Door eenvoud in werken en tijd-/plaats- en device onafhankelijk werken, ontstaat meer tijd voor waar het écht om draait in de zorg: aandacht voor cliënten. Meer doen in zelfde tijd. Bijvoorbeeld het leveren van snellere en adequatere zorg doordat je altijd het zorgdossier, behandel- of voedingsplan beschikbaar hebt op je mobiele device, in het zorgcentrum of bij de cliënt thuis. Maar je bespaart ook administratietijd door niet telkens tussen applicaties en dashboards te hoeven schakelen. Met de digitale werkplek werk je vanuit één bureaublad met gebundelde informatie. Dagelijks log je slechts één keer in en je kunt de hele dag veilig toegang krijgen tot jouw applicaties. Daarnaast stem je licenties daadwerkelijk af op het gewenste gebruik, en reduceer hiermee onnodige uitgaven. De zorgprofessional gebruikt ICT nu eenmaal op een andere wijze dan een kantoormedewerker, hier passen andere licenties bij.

Meer kwaliteit

Substantiële besparingen met double digit percentages zijn zeker haalbaar. Hoe? In de digitale werkplek maken zorgprofessionals gebruik van de samenwerking tussen beproefde marktstandaarden, zoals Microsoft. Maar ook wordt bijvoorbeeld Nedap ONS of MijnCaress geïntegreerd voor vereenvoudigde toegang. Het principe is standaardisatie van de werkplek op basis van werkstijlen. Een verpleegkundige werkt tenslotte op een andere manier dan een roostermaker of iemand van HR. In de standaard uniformiseer je veel voorkomende handelingen door deze te automatiseren, bijvoorbeeld:

  • Eenmaal inloggen voor alle benodigde (zorg-)applicaties
  • Het bestellen van hardware en licenties
  • Het on-/offboarden van medewerkers (integratie van het HR-systeem)
  • Veilig mailen van zorginformatie met zorgpartners

Tevens voorkom je fouten door eenduidige en enkelvoudige invoer van informatie. Kortom, de uniforme opbouw van de digitale werkplek voorkomt ongewenste verrassingen. Met het automatiseren van veel voorkomende processen en beperken van fouten, komt tijd vrij om écht meer aandacht te geven aan de client. Tijd om te luisteren en in te spelen op de behoefte én om soms een stapje extra te zetten.

Meer werkplezier

Last but not least, je belangrijkste ‘assets’. Jouw zorgmedewerkers die dag in dag uit keihard werken voor een goed resultaat en energie halen uit elke dag. Die gun je toch maximaal werkplezier?

De digitale werkplek maakt dit écht mogelijk:

  • Effectiever communiceren en samenwerken in een project of document met tools en middelen zoals vergaderingen, chatberichten en belmogelijkheden in één beveiligde hub, waar jij je ook bevindt.

  • Alles vanuit één eenvoudig en intuïtief ingericht bureaublad met al je relevante bronnen.

Maak het werk voor jouw zorgprofessionals niet onnodig complex, maar vereenvoudig toegang tot alle informatie op een gepersonaliseerd dashboard, dat is afgestemd op je werkwijze. Daag jouw zorgprofessionals uit om zichzelf te ontwikkelen in IT vaardigheid, met self service tools, een gedegen adoptieprogramma en online hulp. De zelfredzaamheid en daarmee het werkplezier van je mensen verhoogt hiermee absoluut!

Laten we eens in gesprek gaan hoe de digitale werkplek voor jouw zorgorganisatie werkt!

Whitepaper: ‘De Detron Digital Workspace: alles wat je wilt weten’

Thuiswerken of werken op een andere locatie dan (uitsluitend) op kantoor is de afgelopen tijd de norm geworden; het nieuwe normaal. Maar wat komt er allemaal kijken bij het inrichten van een digital workspace? Wat zijn de voor- en nadelen? En waar moet je allemaal op letten?

Download hier het gratis whitepaper ‘De Detron Digital Workspace: alles wat je wilt weten’:

Download de Digital Workspace whitepaper